23/6/09

Claus i Lucas (1987-1991)


Què és veritat i què és mentida? De vegades en el nostre dia a dia hi ha actes que no ens els acabem de creure. Fets que dubtem que encara que ens estiguin passant puguin ser reals. O en ocasions, a l’inrevés, somniem històries terribles o meravelloses que no tenen res a veure amb la realitat que ens ha tocat viure.
Claus i Lucas és una trilogia de l’autora Agota Kristof (1935-) que va publicar entre els anys 1987 i 1991 i que ens explica la història de dos germans bessons a partir de la 2ª. Guerra Mundial. Però que ningú no es pensi que de nou estem davant d’un altre episodi d’aquesta guerra. La novel.la no va d’això. La novel.la és la història d’una supervivència. O no. És la història de com es pot tirar endavant malgrat tot el món que ens envolti sigui horrible i cruel. O no.
Ara mateix no recordo una narració que m’hagi descol.locat tant com aquesta. Llegim una novel.la però, quan l’acabem, és una altra. Hem de reconstruir de nou totes les peces per poder situar-nos davant el nou llibre que tenim a les mans. Una mica perduts i alhora seduïts per l’autora que ens condueix allà on vol ella, com si fossim unes titelles a mercè dels seus capricis.
Llegiu la novel.la i tindreu aquesta sensació i moltes d’altres que només una mestra de la literatura pot fer arribar al lector.


(També han escrit sobre aquesta novel.la:

36 comentaris:

Elfreelang ha dit...

Me l'apunto a la cada vegada més llarga llista dels llibres que em vull llegir

Ferran Porta ha dit...

Una crítica que m'engresca a apuntar-le'l, com l'Elvira. Quan acabi la mudança tinc feina! :)

Bargalloneta ha dit...

estic amb l'Elvira...
crec que mai havia tingut una llista tan llarga de llibres per llegir... i és que a cada recomenació teva, és un llibre més que m'apunto
petonet

Raticulina ha dit...

Kweilan,l´estic llegint aquests dies, vaig pel segon llibre, i feia temps que no em seduïa tant una novel.la...és brutal. Altament recomenable.

digue'm ariadna ha dit...

... Des de St. Jordi que el tinc per llegir, aviat, ben aviat...

L'Espolsada llibres ha dit...

Et faré cas!

rits ha dit...

sempre he pensat que en les condicions més adverses en surten les actituds més admirables.

ara de moment, no me l'apunto, que la llista de pendents treu fum!

Assumpta ha dit...

Ets increïble!! Fas venir ganes de llegir cada llibre de que parles... aquests “o no” al final de les frases són ideals per intrigar-nos jeje
I és un bonic detall enllaçar amb altres blogs que també han comentat el mateix llibre perquè ens puguem fer una idea més clara (o no) :-)))

Babunski ha dit...

Jo em perdria... sóc molt seqüencial llegint.

Núr ha dit...

Kweilan, i on està ambientada, aquesta novle·la?

Noctas ha dit...

Aquesta m'interessa especialment!!!

Anònim ha dit...

comparteixo opinió, una novel·la magnífica. Jo la vaig llegir per recomanació de la Marina Espasa de l'hora del lector, recomanadora de capçalera entusista com poques

Борис Савинков ha dit...

Gràcies per l'enllaç kweilan. Ja saps del meu entusiasme per l'obra de Kristof. "Ahir" també és fantastica, i ara estic esperant que la meva llibretera m'aconsegueixi "L'analfabeta". Em va deixar desolat saber que madame ara es dedica a mirar la tele. Què llegirem el dia de demà si s'ha aturat? Una de les més grans autores i mira la tele!! Ves a saber, a més, que coi mira!

Mireia ha dit...

D'aquesta autora tinc pendent AHIR. Gràcies per aquesta ressenya.

Jordi Casanovas ha dit...

Fa temps que les ressenyes dels llibres que llegeixo en dic somnífers. Bàsicament per què ho faig al llit abans de d'adormir-me. És una mena de teràpia de desconnexió a mesura que vaig llegint m'entra la son. Evidentment n'hi ha que m'adormen ràpid i altres que no...

Jordicine ha dit...

Gràcies per citar-me. Jo també em vaig quedar descol·locat. Crec que aquesta novel·la està viva. Acabes de llegir-la i segueixes pensant en ella molt temps. Un petó i fins aviat.

SU ha dit...

kweilan,

amb el teu apunt i els dos enllaços no puc fer una altra cosa que afegir aquest llibre a la llista de properes compres.

ai... quan el podré llegir?

gràcies, com sempre, per la recomanació!

su

Ma-Poc ha dit...

M'has fet entrar ganes de llegir el llibre...

kweilan ha dit...

Elvira: A veure si ara amb les vacances podem fer una mica més curtes aquestes llistes de llibres que tenim.

Ferran: La mudança porta molta feina i fins que no està tot al seu lloc, sembla que no puguis descansar ni llegir ni res. Però aquesta novel.la segur que t'agrada.

Bargalloneta: Gràcies, noia! A veure si t'agrada quan li toqui el torn.

Raticulina: Estem totalment d'acord!

ariadna: A veure què et sembla. Jo l'he trobat impactant.

L'Espolsada: Doncs ja em diràs si t'agrada.

rits: Quan tinguis la llista més breu, recorda aquest títol.

Assumpta: Prova de llegir aquest. Té un estil aquesta dona que és molt ràpid i que es llegeix en poc temps perquè et té totlament enganxada.

Babunski: Més complicades són les mates!!

Nur: Està ambientada a Hongria, país d'origen de l'autora. Primer apareixen els nazis i després com a marc, ens parlen dels russos.

Noctas: És una novel.la sense cap tipus de concessió. Crec que t'agradarà força. Ja em diràs si és així.

viuillegeix: Doncs compartim totalment el nostre entusiasme per aquesta novel.la.

Jaume Puig: Com que em va agradar molt Ahir, vaig buscar la trilogia. Ara també busco altres novel.les com aquesta que comentes però realment és una pena que només vegi la tele. Tant talent desaprofitat!

Mireia: Ahir també està molt bé. Gràcies a tu!

Jordi: Gràcies per l'aclariment!

Jordicine:Doncs gràcies a tu, vaig descobrir aquesta autora. Anava llegint les teues ressenyes i em va cridar molt l'atenció el que vas escriure sobre aquestes novel.les.

SU: Ens falta temps!!! Serà qüestió de trobar-lo.

Ma-Poc: Doncs quan tornis de Londres, ja tens feina.

I moltes gràcies a tots i a totes pels vostres comentaris! Una abraçada i bon cap de setmana.

Natxo Rovira ha dit...

Ara que hi reflexiono tant sobre la nostra percepció del que coneixem com Realitat, llegeixo aquesta recomanació teva i m'han entrat ganes de llegir-lo. Me l'apunto!

kweilan ha dit...

Natxo: Doncs si t'animes ja em diràs a veure què et sembla. Una abraçada!!

Rita ha dit...

No en sabia res d'aquest... Au, a la llista! :P

Noemí Pastor ha dit...

Pues yo también apunto a Kristof en mi lista imposible de libros que no llegaré a completar nunca jamás aunque viva mil vidas. La portada es estupenda.

Tonina ha dit...

M'has ddeixat amb ganes de llegir-la. El tema ja m'agrada i la teva ressenya el converteix en pròxima adquisició. Miraré de trobar-lo, és una edició de fa temps?

kweilan ha dit...

Noemí: Segur que t'agradarà tant o més que la coberta. Una abraçada!

Tonina: Doncs l'edició en butxaca "quinteto" és de febrer de 2009, 1a. edició. No és difícil trobar-lo. Gràcies per la visita i una abraçada!

assumpta ha dit...

No se pas quants n'arribo a tenir d'apuntats de teus. I a més amb els que ja tenia jo acumul·lats. Em falta teeeeeeemps que no pas ganes.

Ahir vaig començar un clàssic curtet, però que tenia pendent "Crònica de una muerte anunciada".

Em veure la portada del post d'avui, el primer que m'ha passat pel cap ha estat el nen "Òscar" d'El timbal de Llauna d'en Günter Grass.
En aquest cas, em va agradar el llibre (el vaig llegir anys després de la pel·lícula) i el film.
Una abraçada, Kweilan!

kweilan ha dit...

Hola -assumpta- ! Ens falta temps per anar llegint tot el que anem acumulant. Aquest qe llegeixes ara, fa temps que ho vaig fer i em va agradar molt. Una abraçada!

bajoqueta ha dit...

La tinc apuntada que la va recomanar Jordi al seu blog. L'altre dia vaig llegir "L'analfabeta" que és una mini explicació de perquè escriu, i mira me va caure bé esta dona. Segur que llegiré algo seu i mes si la recomanes tu :)

kweilan ha dit...

Bajoqueta: Gràcies per la confiança. Jo he llegit aquesta i també "Ahir" que te la recomano igualment.

Salvador Macip ha dit...

Després de llegir totes aquestes crítiques bones, me l'he ahgut d'acabar comprant! A veure quan trobo un moment...

kweilan ha dit...

Gràcies, Salvador, per la visita. Em sembla que t'agradarà perquè és un llibre que no deixa indiferent.

carina ha dit...

Kweilan, ja saps que llegeixo amb molt interès les teves ressenyes perfectes, em fas una enveja sana perquè quan entro al teu bloc em fa l'efecte d'entrar en un indret solemne on es diuen coses importants, però em dónes una feinada impressionant perquè no dono l'abast amb les teves recomanacions. Una abraçada, ho fas genial

Clidice ha dit...

Bé, una mica com tots :) gràcies per la ressenya, l'he comprat però per regalar a un bon amic, o sigui que jo esperaré :) Ara si, m'estic llegint "Ahir" :)

kweilan ha dit...

Carina: Gràcies pel teu comentari. Crec que el respecte és mutu perquè també m'agrada seguir les teus ressenyes al teu bloc.Una abraçada!

Clídice: Ahir em va sorprendre i em va agradar molt. Ës per això que també després vaig llegir la trilogia. Petons!

kalidoscopi ha dit...

Mmmmmmmm, és apetitosa! Me l'apunto.
La teva crítica fa venir ganes de llegir la novel·la.

kweilan ha dit...

Gràcies, kalidoscopi! Crec que t'agradarà. Una abraçada i bon cap de setmana!