6/5/10

Tipus de vacances


És un temps aquest que qui vol fer un viatge a l’estiu se’l comença a preparar. Destins llunyans o propers però que gaudeixen de no tenir horaris ni normes ni obligacions.
Llegint hem vist molts tipus de vacances, algunes ben lluny de l’ideal que tenim a la ment quan s’apropa el temps de lleure.
De vegades ens hem trobat amb històries de descans forçós com les del Robinson Crusoe que es va estar una llarga temporada en una illa paradisíaca més temps del que hagués volgut però amb l’etiqueta de “tot inclòs” i a més de franc.
Vacances obligades també ho són les de Hans Castorp a La muntanya màgica.
Inoblidable va ser el viatge de 80 dies , al menys pels seus lectors, de Phileas Fogg donant la volta al món a l’inrevés.
M’agradarien uns dies de festa imprevistos com els que van tenir alguns habitants de Florència. Allunyats de la pesta negra, decideixen explicar-se uns contes del Decameró per animar-se durant les hores tedioses que passen sense res a fer en un palau de la Toscana del segle XIV.
Hi ha personatges que malgrat estar en un balneari s’inventen una realitat nova perquè la de veritat és molt avorrida, com li passa a la Matilde Gil de Olarreta a la novel.la de la Carmen Martín Gaite.
N’hi ha altres que no en saben de fer vacances encara que els seus autors s’hi empenyin. Pètros Markaris a Mort a Istambul envia el seu comissari Kostas Jaritos a un viatge organitzat perquè descansi però un assassinat canviarà les intencions de l’autor. I de descans, res!
Alguns viatges es fan per anar a buscar una dona perquè el protagonista vol casar-se com ho fa el Marqués de Ulloa. Deixa la finca uns dies per anar a la ciutat i enganyar la pobra Nucha que se n’anirà a viure amb ell a Los Pazos de Ulloa
Els dies d’esbarjo dels protagonistes de la Rodoreda a Jardí vora el mar explicades des del punt de vista del jardiner ens endinsen en un món infeliç i frustrat lluny del món meravellós que podríem pensar a l’inici de la novel.la,
A El lector de Bernhard Schlink representen un parèntesi abans del horror de la 2a. Guerra Mundial a l’Alemanya de l’època,
No sé si es poden considerar vacances l’estada al palau del pobre Segismundo quan el treuen de la cova on ha estat tota la vida. Potser són unes vacances de somni i mai millor dit.
Viatges com els del gitano Melquíades plens de misteri m’atreuen i no em faria res d’acompanyar-lo en aquestes excursions màgiques i inversemblants o rutes que et sedueixen com les de Pedro Páramo a un món de solitud i desesperança...
I què me’n dieu de la família Ulises? Aquell cotxe ple de gom a gom arribant a una casa en ruïnes al mig del no-res on s’estavellaven les il.lusions de quinze dies al camp lluny de la gran ciutat...M’encantaven aquestes vacances, però, està clar que només com a lectora.


27 comentaris:

Carme Rosanas ha dit...

Ens has fet un resum dels tipus de vacances genials... i un bon pilonet de llibre per llegir-los de vacances!

Clidice ha dit...

a les vacances faig vacances de llegir i d'escriure :) bé, potser rellegir algun clàssic, però les vacances han de ser-ho totals :) Ara, llegir un llibre on els protagonistes viatgen o fan vacances, també és com fer-ho una mica oi? :)

rits ha dit...

ja falta menys per les vacances!!! iupi!!!!o no? a mi me'n faltaran moooooltes i la calor a la ciutat no la treuran!!!! potser que algun llibre em transporti a algun lloc ben glaçat

Bargalloneta ha dit...

Qualsevol viatge que facis, sigui real o en lectura és fantàstic!!!

Sergi ha dit...

T'has fixat, un munt de llibres de vacances o viatges, però som nosaltres que cada cop que fem una escapada, curta o llarga, posem algun llibre a la maleta, oi?

Grocdefoc ha dit...

M'anoto algun dels llibres que has anomenat, has fet un bon recopilatori.Gràcies. D'aquí uns dies jo també faré vacances. Però no aniré enlloc. A casa m'espera molta feina (reformes, jardí...). Has llegit el meu http://des-de-dalt-del-turo.bloc.cat/post/19461/269781 , anomenat "Vacances fantàstiques"?
El que donaria per tornar a passar unes vacances com aquelles!

òscar ha dit...

Vacances i llibres, per això tan emprenyador anomenat manca de temps, solen ser excelents companys de viatge.

Llibres com els que has esmentat, han estat excelents companys de moltes vacances de la nostra vida.

Ferran Porta ha dit...

Molt bò, Kweilan, aquest viatge de viatges i descansos. Personalment, esperaré que arribin les vacances per poder llegir sobre viatges, que ja en tinc ganes (de moment, em falta el temps per viatjar... i per llegir).

Molts records!

Elfreelang ha dit...

Veus? haurien de fer viatges a mida com aquests viatges literaris....jo ho confesso sempre he volgut viatjar al centre de la terra com el Juli Verne....ara bé per mi llegir ja és fer vacances...viatjo dins les pàgines i la història del llibre quan m'hi endinso...

Assumpta ha dit...

Fantàstic!!! :-))

Aquest és un dels teus posts "temàtics" com el que altres vegades ens has regalat: de sde viatges en tren o llibres on surten biblioteques... En saps un munt i jo només puc que quedar-me impressionada, aplaudir i... aprendre :-)))

Garbí24 ha dit...

Qui no ha volgut fer la volta al món en vuitanta dies?
M'has fet viatjar l'imaginació

Núr ha dit...

De tots els que has dit, només he llegit Der Vorleser (El lector) per a l'assignatura d'alemany a la universitat. Hi ha tants llibres de vacances... Tot i que molts dels que has anomenat tenen vacances que més aviat semblen... "especials", oi?

Les meves vacances d'estiu es presenten força tranquil·letes, així que suposo que podré llegir molt, perquè cosir, quan fa calor, és una feina mooooolt anguniosa... :D

Pilar ha dit...

Els llibres que esmentes són uns bons viatges a l'imaginari.

bajoqueta ha dit...

Un bon resum!
La veritat és que si et deixes portar per les històries es poden fer una miqueta de vacances imaginàries :)

Deric ha dit...

Bon recorregut.
A mi ara em ve de gust fer unes vacances tranquil·les, sense presses ni maldecaps, seure en un lloc, mirar la vida passar i després escriure-la.

Jordicine ha dit...

Bon resum, com sempre. Veig que tens una ment molt àgil i amb gran capacitat per relacionar. Les vacances dels llibres són perfectes... però m'agraden més les reals. Un petó, KWEILAN.

*Ara estic llegint 'Se sabrà tot', d'en Xavier Bosch.

Marta ha dit...

Fantàstic kweilan, un dels plaers de la lectura, és que pots viatjar per tot el món i no té preu. A més pots canviar d'èpoques i de mitjans de locomoció amb facilitats extraordinàries. Vinga a seguir viatjant!!!!!

Mireia ha dit...

Tu si que has fet un viatge de viatges. Una gran ressenya

Babunski ha dit...

Crec que ja vaig comentar algun cop que jo vaig trobar formidable un llibre de l'Albert Om sobre una volta per Europa. Va ser un llibre de referència que vaig prendre per voltar depèn on... però ara no em surt el títol.

Jordi Guerola ha dit...

Fantàstica anàlisi que m`engresca a començar a pensar en les meues vacances...

Rita ha dit...

Un bon apunt, kweilan, i una bona repassada de bones lectures!
Petons!

Jordi ha dit...

Jo també vull agafar vacances!! Mira que em pensava que parlaries dels llibres que tens reservats per les de l'estiu!

Dels que has dit, he llegit Mort a Istambul, del tot recomanable. Diferent, però recomanable. A mi la iaia em va caure bé i tot!

Marta M.Q. ha dit...

Felicitats pel post! Jo mentre anava llegint intentava pensar en més vacances literàries, però només em venien al cap de cinèfiles: Titanic, El cielo protector, Una habitación con vistas...

Que arribi ja l'estiu!

Àlex ha dit...

Doncs jo només m'he llegit també Mort a Istambul... Estic peix, veig!
Vacances... MMMMMMMMMhhhhhhhh, em moro per fer-ne!
Però aquest cop m'estic pensant molt seriosament el tema d'endur-me un llibre electrònic, perquè si no la motxilla pesa massa... com ho veieu? recomanacions de marca? valoracions sobre el tema?
ajut, si us plau!

Màgia ha dit...

Aquest post-resum de lectures és fantàstic! Jo també espero "amb candeletes" les vacances, però de moment em conformo a viatjar a través de les lectures. Per cert, la família Ulises era genial.

Noemí Pastor ha dit...

Yo cada vez tengo más separadas la idea de viaje y la idea de vacaciones. ¿Debo preocuparme?

kweilan ha dit...

Carme.- A veure si arriben i tenim més temps!

Clídice.- Una mica sí. Per mi, les vacances estan associades a la lectura. Diferents tipus de lectures, però llegint.

rits.- Doncs a llegir alguna ambientada al Nord d'Europa!

Bargalloneta.- Totalment d'acord.

Xexu.- Un o més d'un. Viatjar sense llibres a mi em costa molt.

Grocdefoc.- Unes vacances ben tranquil.les.

òscar.- Coincidim en algunes lectures de sempre pel que veig.

Ferran.- Gràcies i una abraçada!

Elvira.- Què bonic el que dius i a la vegada ple de raó.

Assumpta.- Gràcies!!! Sempre tan esplèndida!

garbi24.- Gràcies! A mi m'hagués encantat acompnayar-los també.

Núr.- És més fresquet llegir.

Pilar.- Totalment d'acord.

bajoqueta.- Com ja han apuntat alguns comentaris llegir és un viatge amb la imaginació.

Deric.- Em sembla un propòsit fantàstic.

jordicine.- Com les reals no hi ha res. I a més no són incompatible que encara és millor.

Marta.- Et faré cas!

Mireia.- Moltes gràcies!

Babunski.- A veure si trobo aquest llibre perquè m'agradaria donar-li una ullada.

Estonetes.- Ja falta poc.

Rita.- Moltes gràcies!!

Jordi.- El llibre que esmentes és una bona novel.la dins del seu gènere. A mi em va enganxar molt.

Marta.- Bones pelis les que cites!

Àlex.- El pes és un tema que és avantatjos sobretot si n'has de portar a sobre uns quants.

Màgia.- Ja arribaran aviat!

Noemí.- Depende de qué tipo de viaje te plantees :)