3/4/09

La Societat Literària i de pastís de pela de patata de Guernsey (2008)


La Mary Ann Shaffer (1933-2008) és l’artífex d’una novel.la deliciosa que s’acaba de publicar a casa nostra.
Guernsey, l’illa més gran de l’arxipèlag del Canal de la Mànega, va patir durant la 2ª Guerra Mundial la invasió dels nazis. Anys molt durs on la convivència esdevenia un malson. Els nens van ser enviats a la Gran Bretanya per por dels alemanys i els habitants de l’illa es van disposar a ressistir uns anys de fam, misèria, opressió i, sobretot, enyorament dels seus fills i filles estimats.
Acabada la guerra, una escriptora, Julie Ashton, que s’ha fet famosa pels seus escrits sobre la guerra, busca un tema per una nova novel.la. Per casualitat contacta amb Dawsey, un habitant de l’illa, i se n’assabenta d’una societat literària en aquell lloc allunyat del món.Entra en contacte amb els diferents socis i a poc a poc va coneixent els diferents membres d’aquest club de lectura. El seu interès va en augment fins el punt que es desplaça a Guernsey per poder escriure amb més coneixement de causa.
Una vegada allà s’impregnarà de l’atmosfera de l’illa. Una mena de Shangri-la on els valors de l’amistat, la companyia, la solidaritat, l’amor…estan per damunt de qualsevol interès o materialisme. Sense oblidar els llibres i la lectura. La lectura que els ha ajudat a sobreviure els anys de la invasió i que ha creat uns llaços d’amistat difícils de trencar.
Tota la història se’ns revela a partir de les cartes que els diferents protagonistes entrecreuen entre ells. Sobretot entre la Julie i els altres socis del club. Progressivament van sorgint històries de la vida quotidiana, amb un teló de fons dur i trist, però veiem com l’alegria i les ganes de viure fa tirar endavant els habitants de l’illa.
Les cartes sempre donen un to personal a la novel.la, un to proper que, com a lectors, ens crea la il.lusió de què estem assistint a la intimitat dels personatges. Llegir aquesta història és una immersió en un món senzill i planer, un món que encara que el busquem fóra de la novel.la no sé si el trobarem. Hi ha una frase del poeta libanès Khalil Gibran(1883-1931) que diu: En la rosada de les coses petites, el cor troba la seua albada i es refresca.
Llegir el llibre és alguna cosa així.

36 comentaris:

kweilan ha dit...

L'Assumpta al BLOG DE L'ASSUMPTA i la Mireia a Un altre invent també han fet un post sobre aquest llibre. Animeu-vos a llegir-los també!!!

L'Espolsada llibres ha dit...

Quan el vaig acabar em van venir ganes d'anar a Guernsey, a tu no?
Jo també vaig passar una bona estona, però alguns personatges els vaig trobar massa bons, no són del tot creïbles (ja ho he dit al blog de la Mireia). De totes maneres és un bon llibre que et fa acabar amb un somriure amb una història entranyable.
Ara, per cartes, 84, Charing cross road, que bonic!
Salutacions Kweilan, hem coincidit amb l'opinió d'Ulls verds...

Ferran Porta ha dit...

Si el llibre dóna el mateix bon rollo que sento acabada de llegir la teva crítica, algú ja sap quin llibre comprar-me per Sant Jordi :-)

Segur que és una excel·lent recomanació, Kweilan. Merci...

... i bon cap de setmana!

Mireia ha dit...

Kweilan, ja saps que ami també em va encantar. Un gran llibre

Assumpta ha dit...

Siiiiiiii!!!! :-))
Crec que vaig a linkar el teu comentari al que he fet jo :-))

M'encanta com ho has explicat! :-)

L'Espolsada llibres això que dius que alguns personatges semblen massa bons... doncs no sé què dir. Potser si que, en algun moment, podria donar aquesta impressió, però és que jo penso que, en una situació com la que passaven, vivint sota aquella pressió, és possible que la gent reaccioni amb "els seus" mirant d'ajudar-se al màxim... de compartir una mica de sabó o un medicament, de guardar aquell secret, d'amagar a fulanet...

A mi també em van venir ganes d'anar a Guernsey :-))

Anem-hi? ;-))

Ferran Llegeix-lo!! :-)

Rita ha dit...

Aquesta tarda he estat a la llibreria Proa i l'he tingut a les mans, però l'he tornat a deixar per comprar-lo per Sant Jordi, però caurà! :-)

Efectivament, per cartes: 84, Charing cross road. Deliciós!

rits ha dit...

Amb tantes recomenacions ja tinc ganes de tenir-lo entre les mans!

Ferran Porta ha dit...

Noies, seria impossible no llegir-me'l amb tot el que n'esteu dient. Ah!, i si hi ha personatges massa bons, millor, que ja és prou dura la vida!

Kudifamily ha dit...

Ostres!!!
Des que l'Assumpta el va posar com a joc literari d'en Tibau que aquest llibre em té intrigada i encuriosida! Estic esperant amb candeletes que arribi a mitjans de mes a la nostra biblioteca (un xic lents que són aquests...)
I és que llegint els comentaris que en feu encara qestic més frisosa de llegir-lo!!!!
Gràcies per aquesta mini-ressenya!!!

mai ha dit...

Tinc el llibre a les mans i em disposo a començar-ne la lectura ara que venen uns dies de vacances. T'he llegit en diagonal per no descobrir masses coses però veig que he fet una bona elecció.

Abel ha dit...

Vinga, un altre més a la llista!!!

Anònim ha dit...

Jo crec que entrar a l'història d'un llibre et fa viure altres vides o similiar, aquest llibre es comenta per la blogesfera o com es digui... em costen els noms :)

Sergi ha dit...

Ja n'he sentit a parlar bé, i a més em va fer gràcia quan el vaig veure, així que possiblement caurà, en algun moment, però encara tinc una llarga llista d'espera.

Ma-Poc ha dit...

Jo vaig sentir a parlar per primer cop d'aquest llibre al blog de l'assumpta (pel joc literari d'en Jesús)! Gràcies per la recomanació! Té bona pinta :)

Nymnia ha dit...

Jo no l'he llegit, però mirant aquest post m'han vingut moltes ganes de fer-ho!

M'agrada passar per aquí perquè m'inspiro en llibres quan no en tinc un entre mans i no sé com decidir-me per a triar-ne un!

Jordi Casanovas ha dit...

entre els jocs literaris i ara tu potser sí que me'l demanaré.

Àlex ha dit...

A la cua de llibres que m'esteu obligant a agafar a la biblioteca! Ja em miren amb mala cara i tot!
:-))
A veure si durant la setmana santa me'l puc llegir...
Salut!

assumpta ha dit...

Si, si, si, el que he triat en primer lloc del ranking per a la tria del sant jordi és justament aquest!
El trobo a tot arreu i ja fa dies que vaig decidir-ho. És com si cada vegada que el trobo per alún lloc em vingués un somriure i això no pot ser mai dolent. A veure que tal.
Petonets, Kweilan!

kweilan ha dit...

L'Espolsada: Si, fins i tot vaig mirar on estava exactament i com s'hi podia anar. Coincideixo amb tu amb 84 Charing Cross road i amb ulls verds :)

Ferran: El llibre és una història preciosa que com diu l'Espolsada et deixa una càlida impressió.

Mireia: En vas fer un bon post que em van fer ganes de llegir-lo. Gràcies.

Assumpta:No havia sentit encara parlar d'aquest llibre fins que no el va posar al concurs. Valia la pena de llegir-lo. Gràcies també per la recomanació. A veure si aquest estiu ens trobem a Guernsey!!

Rita: Coincidim en què el de Charing Cross és un encant de llibre. A Londres no vaig parar fins que no em vaig fer una foto al punt exacte de la llibreria.Hi ha una petita placa que la recorda. Avui és una cantonada amb un restaurant de fast food de moda. Una pena.

rits: Ja ens diràs a veure què et sembla.

Ferran. També ens dirà si t'agrada o no.

Kudifamili: De vegades quan et parlen molt bé d'una cosa, després no ens agrada tant. És una història senzilla però bonica.

mai: Ja ens diràs el què. Fas bé de llegir en digonal. De tota manera procuro no posar molt de l'argument perquè a mí tampoc m'agrada saber fets concrets de la narració abans de llegir.

Abel: A veure si coincidim en aquest :)

Cesc: Tens raó. Aquest llibre ens apropa molt a la vida quotidiana del habitants de l'illa.

Xexu: Jo també tinc una llista bastant llarga però van sortint tants títols nous que és impossible estar al dia. Al menys per mí.

Ma-Poc: Si, l'Assumpta és la "culpable" d' aquest post també.

Nymnia: Gràcies per la visita i per la confiança.

Jordi: Si el llegeixes ja ens diràs què t'ha semblat.

Àlex: Deus e ser lclienta que els fa treballar és. Quan el llegeixis ja ens diràs si t'ha agradat o no.

-assumpta- : Quan l'acabes de llegir aquest somriure no desapareix durant una bona estona.

I una abraçada a tots i a totes pels vostres comentaris.
Bona setmana santa i als que tingueu vacances...Que disfruteu força!!!

Comtessa d´Angeville ha dit...

Apuntat, m'has fet ganes de llegir-lo!

Noemí Pastor ha dit...

No conozco la novela ni la autora. Lo que me queda por leer, mon Dieu!

L'Espolsada llibres ha dit...

Kweilan, ahir llegint un article dels paradisos fiscals vaig descobrir que Guernsey n'era un :(

Bones vacances a tu també!

Kudifamily ha dit...

kweilan, és veritat el que em dius, de vegades massa espectatives creades aboquen a un petit fracàs... per desgràcia m'hi he trobat, però espero que amb aquest no sigui així! Les vostres opinions són una garantia, jejeje

fanal blau ha dit...

També me l'apunto...
a veure si demà vaig a buscar-lo!
una abraçada, kweilan!

Assumpta ha dit...

Ens veiem a Guernsey!! :-))

kweilan ha dit...

Comtessa: A veure si t'agrada, doncs!

Noemí: L'he conegut fa pocs dies aquest llibre jo també. Suposo que per Sant Jordi estarà per tot arreu.

L'Espolsada: Uyyy! Ja ho vaig veure el dia que buscava a veure on quedava exactament. Potser no eren tan bons com semblaven :)

Kudifamily: Ja ens diràs què t'ha semblat si el llegeixes.

fanal blau: Espero que t'agradi!!!

Assumpta: L'illa és preciosa. Només cal mirar la foto que hi he penjat.

I una abraçada a totes!!! Bones vacances!!!

fanal blau ha dit...

Ja el tinc!
bones vacances per a tú també!

una abraçada!

bajoqueta ha dit...

Crec que a tothom ens ha fet gràcia el títol :) Mai l'havia sentit. Esta barcelonina que mos tenia amagat este llibre amb un títol tant suggeridor. Jo esperaré que amablement me'l deixe per uns dies i ja vos contaré què tal :) Igual el posem de moda!

kalidoscopi ha dit...

Me'l van regalar fa uns dies pel meu aniversari. Ahir al vespre el vaig començar a llegir i, després del teu comentari, encara tinc més ganes de seguir-lo llegint.

kweilan ha dit...

Bajoqueta i kalidoscopi: Ja ens direu a veure què us ha semblat. Una abraçada i bona setmana!!!

Kudifamily ha dit...

Hola kweilan!
Només entro per dir-te que ja tinc el llibre des de fa un parell de dies, i em té enganxadíssima i ben enamorada dels personatges que he conegut fins ara!
Gràcies tant a tu com a l'Assumpta per descobrir-me un llibre tan preciós (en tots els sentits d ela paraula) com aquest!

kweilan ha dit...

Hola kudifamily! Doncs me n'alegro molt de què t'agradi!!!

Anònim ha dit...

L'estic llegint ara i m'està agradant molt.

kweilan ha dit...

Gràcies, kokamuskes, pel teu comentari. És una història encantadorai me n'alegro molt de què t'agradi.

bajoqueta ha dit...

Jo també l'he acabat de llegir i m'ha agradat, és molt entranyable :)

Jordicine ha dit...

SEN-SA-CIO-NAL! M'ha fet riure, m'ha fet plorat, m'ha emocionat (les cartes a la caixa de galetes, quina cosa més maca)... Vaja, que gràcies a tu i a la Bajoqueta he llegit un petit tresor. Gràcies.

*Per cert, m'ha encantat 'No i jo'. L'he acabat avui.

Un petó.